Uloguj se
Knjiga Slovo o trezvenoumlju – Tumačenje Svetog Isihija sadrži tumačenja Slova o trezvenoumlju Svetog Isihija koja je ostavio Starac Emilijan, a nastala je na osnovu njegovih usmenih pouka koje je izgovorio u Sveštenoblagoveštenjskoj obitelji Ormiliji i u Sveštenom manastiru Simonopetri u periodu 1986-1987. godine.
Slovo o trezvenoumlju se na sveobuhvatan način bavi gotovo svim glavnim temama podvižništva i mističnog bogoslovlja, i na taj način predstavlja siguran i pouzdan vodič za život unutrašnje molitve. Istovremeno, Sveti Isihije piše jednostavnim i privlačnim stilom koji obiluje živim slikama. On je pisao za monahe, a usmene pouke oca Emilijana na Slovo o trezvenoumlju su isto tako upućene monasima. Međutim, i oni koji žive „u svetu“, pošto tumač i sam na tome nastoji, mogu izvući pouke iz reči Svetog Isihija, jer su one upućene „svakoj duši... a Bog je sve nas ljude pozvao na carsku svadbu“. Sveti Isihije smatra da je trezvenoumlje delanje koje obuhvata svaku vrlinu, svaku Gospodnju zapovest. Saglasno rečima oca Emilijana, trezvenoumlje treba shvatiti kao „straženje nad srcem i umom... straženje nad samim sobom“, a njegov plod su zajednica sa Hristom i Duhom Svetim.
Prevodilac: Marina Veljković
Broj strana: 390
Godina: 2019.
Najdublje čovekovo naznačenje se neprestano neguje u svetoj Liturgiji, jer je, shodno rečima sv. Irineja Lionskog, "naša vera saglasna s Evharistijom, a Evharistija potvrđuje našu veru". Zbog toga, niko ne bi smeo da poklekne u borbi za spasenje, tako da svaki vernik treba svoje mesto u Crkvi da opravda, kako smirenjem pred velikom tajnom pobožnosti, tako i bespoštednom borbom za čistotu vere i Predanja. Neophodno je uvek i iznova potvrđivati veru Otaca pred licem Spasitelja Hrista, s obzirom na to da se pitanja vere tiču, ne nekog sporednog životnog koloseka, nego puta koji vodi u večni život. Davno je rečeno: "Nije se igrati sa večnošću".
Oni koji su živeli sa starcem Emilijanom u vreme kada se njegovo bratstvo nakon odlaska sa Meteora preselilo u manastir Simonopetru, sačuvali su u srcima sećanja na razgovore u kojima je starac izlagao svoje pouke duhovnim čedima.
Starac je često bez ikakve pripreme govorio o svojim omiljenim temama ili o onome što se odnosilo na svakodnevni život u manastiru. Ali, naročito je voleo da tumači žitije nekog svetitelja, na primer prepodobnog Nila Kalabrijskog, ili neko svetootačko štivo.
Tako je jednom počeo da tumači podvižničke pouke ave Isaije. Bio je to odličan izbor jer taj tekst veoma dobro izlaže učenje prvih egipatskih monaha četvrtog i petog veka.
Svojim tumačenjem on veoma precizno izražava duhovno predanje Crkve. Kao i svi veliki savremeni svetogorski duhovnici, starac Emilijan nije izlagao ništa svoje. Ništa nije dodavao, nije unosio nikakve novine. On je jedino prenosio ono nasleđe koje je došlo do nas od prvih vekova monaštva, ali je u njegovim ustima to učenje zadobijalo potpuno novi život i izuzetnu aktuelnost. To nije bilo naprosto prepričavanje, već izraz onoga što je sam starac Emilijan, vođen Duhom Svetim, iskusio. Kako je Duh Koji ga je vodio isti Onaj Koji je u davnini nadahnjivao avu Isaiju i sve drevne oce, između starčevih reči i drevnih tekstova vlada potpuno saglasje, zadivljujuća harmonija.
Čitaocima ove knjige želimo da osete kako se živa reč starca Emilijana sa tih stranica izliva u njihova srca, čas kao sladosna rosa koja osvežava mirom i radošću Svetog Duha, čas kao varnica koja rasplamsava usrđe i žarku želju da služimo našem voljenom Gospodu.
Knjiga je posvećena svoj deci sveta i onima kojisvet gledaju očima deteta, sa molitvenim željama da i oni, kao svetitelji, zavole i štite svu tvorevinu: ljude, drveće, cveće, vodu, životinje i ptice…
Nekada su svetitelji učili narod kako da očuva prirodu. O tim divnim podvižnicima, od najstarijih vremena do naših dana, govori se u ovoj prelepoj knjizi, koja će vas dirnuti, raznežiti, začuditi, ali i mnogo čemu dobrom i korisnom naučiti.